Hlavní stránka

Autodráha - vlastní stavba

Stavbu autodráhy na nezateplené půdě jsme zahájili společně úklidem – bylo nutné vyklidit poměrně dost velký prostor a tak se půda reorganizovala, aby se sem vešel obří stůl 2.44 x 3.66m a ještě se dalo chodit kolem alespoň ze 3 stran. Ještě tentýž den jsem se pustil do stavby stolů.



V první řadě jsem nařezal nohy z hranolů 40x50mm a ze zbytků pak pomocné špalíky. K tomu jsem si připravil prkna a sestavil 6 ks 3.66m dlouhých polotovarů, kde každý zahrnoval dlouhé podélné prkno, 4 nohy a špalíky pro napojení kratších příčných prken. Rozhodl jsem se totiž, že 3 dřevotřískové desky (tloušťka 12mm) budou na samostatných stolech, aby bylo možné dráhu nejen rozebrat na menší díly, ale také případně přeskupit. Stoly jsem tedy sestavil (vše za pomocí vrutů) a položil na ně desky (volně). Měl jsem připravenu vodou ředitelnou zelenou barvu a váleček a ještě jsem to stihl natřít (padla na to přesně jedna plechovka).



Druhý den již bylo možné podle připraveného plánku sestavit čtyřdráhu. V místě křížení, kde měl být most jsem jej vytvořil provizorně pomocí různých krabiček od CD a disket a bylo mi jasné, že samotný most budu řešit až jako jednu z posledních věcí.

Nad dráhu jsem nainstaloval zářivku a ke dráze zásuvku, aby bylo čím ji napájet a nemusely se tahat prodlužováky.

Koupil jsem plachtu, po dráze rozhodil pytlíky proti vlhkosti a dráhu jsem zaplachtoval. Začal jsem s tím na začátku zimy, tak se alespoň uvidí, jak dráha zimu přečká.



Mezi tím jsme začal pracovat na hardware a software a sehnal první auto – Vipera od Scalectrixu. Samozřejmě jsem je musel vyzkoušet, takže jsem vypucoval od prachu dráhu a připojil staré PIKO trafo a jeden ovladač přes originální napájecí díl. První jízda byla parádní, což mě povzbudilo. Další práce se přesunuly k počítači a do sklepa do vytápěné dílny, kde začaly vznikat elektronické moduly a ovládací panely.

Protože na dráze budou „řádit“ i neteř se synovcem, koupil jim jejich táta k vánocům vlastní auta – zjevně věří, že to pojede. Musel jsem jim dráhu odplachtovat, aby si auta alespoň vyzkoušeli.

Koncem zimy již byly moduly funkční, ale v provozu zatím prakticky neověřené. Dokončil jsem i osazení ovládacích panelů včetně „šuplíků“, které budou na pojezdech vysunovací z prostoru pod dráhou a tak jsem začal s osazováním. Musím říct, že takové množství kabelů jsem původně ani nečekal, ale prostě to tak vyšlo – po osazení šuplíků, svorkovnic a police na PC, přinesení monitoru, zabudování napájecího a měřícího dílu dráhy a reproduktorů, bylo pod stolem docela husto. Snažil jsem se kabely rozdělit podle funkce a vést samostatně ve svazcích, což se povedlo, ale svazky jsou to opravdu silné. Ostatně schéma zapojení je snad dostatečně vypovídající (a to tam nejsou kabely okolo PC).





Monitor jsem zavěsil nad dráhu – svařil jsem na něj držák, který jsem přišrouboval na jeden ze svislých trámů. Stůl i držák jsem natřel na černo a první díl ohrádky kolem dráhy na šedo – tady už mi pomáhal synovec, který se s vidinou brzkého ježdění rád chytil štětce.



Když byla zadrátována napájecí část, přišla řada na PC - koupil jsem za pár korun takový roztomile mrňavý repasovaný DELL OptiPlex GX260 a umístil jej v polici vedle zdroje a monitor na připravenou poličku. Ještě zbývá vyrobit něco pod klávesnici a myš. Reproduktory jsem zabudoval pod stůl a dokončil připojení ovládání připojování napájení z PC a také zapojil snímače umístěné v místě pomyslné startovací čáry. Většinu času jsem tak trávil vleže pod stolem na rozbaleném běhounu.

Dráha je již provozuschopná a vše funguje jak má – startovací světla zatím leží vedle dráhy, ale až bude hotová budova, která přijde umístit do prostoru startu a ze které budou startovací světla trčet nad dráhu, bude to hned vypadat lépe.



Zbývá dodělat hrazení kolem stolu (to je tak trochu truhlařina) a můžu se vrhnout na dráhu samotnou, kde chybí most, vymodelování svahu u mostu, krajnice se svodidly a nějaké ty vzhledové doplňky jako jsou reklamní billboardy apod. A nakonec v úplném finále ještě měření mezičasu a tankování paliva, což bude vyžadovat doslova celou sadu modulů pro měření času a spousty snímačů a samozřejmě další svazky drátů.