Hlavní stránka
Simulátor EF-2000 a jeho vznik
- Podrobnosti
- Kategorie: Simulátor EF-2000
- Zveřejněno: 22. 3. 2005 18:20
- Zobrazení: 7907
První, co asi každého napadne, jestliže začneme hovořit o škole se zaměřením na letecké obory jsou patrně letadla a piloti. Že má taková škola k dispozici kvalitní simulátor se tak nějak předpokládá a málokoho napadne, že letecké obory mohou být také se zaměřením na výrobu letadel a že taková věc jako je plnohodnotný letový simulátor do výuky asi patřit nebude. Přesto je škola plná leteckých fandů a to jak mezi zaměstnanci, tak mezi žáky a proto není divu, že jsme toužili po létání a že simulátory všeho druhu byly vždy v okruhu našeho zájmu.
První pokusy se simulátory na PC jsme uskutečnili ještě v dobách PC 286, ale to se ještě o jakékoliv simulaci příliš hovořit nedalo. Většinou se na obrazovce honilo pár barevných čar a málokdo by v nich hledal ubíhající krajinu. Později s příchodem výkonných počítačů a lepších simulátorů nás zase naopak svazovaly ovládací prvky, protože plnohodnotně létat jen s použitím klávesnice či nanejvýš malého joysticku rozhodně není to, co bychom od letové simulace očekávali.
Nastalo tedy období snahy o vylepšování ovládacích prvků. První co jsme si pořídili byla plynová páka, která se připevnila pomocí svěrky k desce stolu a první stupínek k cestě za lepšími ovladači byl na světě. Posilněni úspěchem jsme začali hledat nějaké použitelné pedály. Podařilo se nám vyhrabat na dílně starší originální pedály z L-29 včetně mechaniky a hned jsme je připevnili na dřevěnou desku, přidělali potenciometr a zapojili do naší sestavy. Spojení joysticku, plynové páky a pedálů bylo v té době pro nás téměř dokonalým řešením. Vedení školy také nemělo velkých námitek, abychom si takto rozšiřovali své obzory a když jsme navrhli, že by bylo dobré udělat něco ještě dokonalejšího, co by se dalo prezentovat na náborových akcích a při dnech otevřených dveří, bylo rozhodnuto - postavíme kompaktní kabinu.
Abych pravdu řekl, původní představa byla trošku jiná. Jednali jsme o možnosti získat starou kabinu skutečného letounu L-59 (respektive část trupu s kabinou), která prošla nějakými testy pevnosti a válela se v prostoru podniku AERO Vodochody bez užitku. Nakonec z toho ale sešlo a bylo rozhodnuto, že to, co postavíme bude jen kompaktní stend s pevně zabudovaným kniplem, pedály, plynovou pákou a nějakými tlačítky.
Dostali jsme na to měsíc času, což není mnoho, ale blížící se termín týdnu otevřených dveří si žádal vysoké pracovní nasazení. Podařilo se nám získat jednu originální vystřelovací sedačku a knipl, takže ve spojení s původními pedály a vyrobenou plynovou pákou jsme měli vše, co bylo třeba. Proměřili jsme si pilotní prostor, navrhli polohu jednotlivých ovládacích prvků a už to jelo - objednat materiál, nařezat, svařit, vyrobit plechy, upravit mechaniku kniplu a pedálů, aby se vracely do centrální polohy, povrchová úprava, tlačítka, kabely, oprava sedačky, odlehčení sedačky, elektický zdroj pro elektroposuv sedačky nahoru a dolů. Nakonec jsme to stihli i když to bylo o fous. Díky času který nás tlačil jak jen mohl jsme se ani nezdržovali s kreslením výkresů. Vše vznikalo na základě nákresů, které jsem narychlo čmáral na kousky papírů a spoustu věcí jsme řešili jen tak, jak přišly. Hlavní díl práce jsem půl na půl s mistrem odborného výcviku Liborem Bahenským odvedl já sám (kdo by konec konců lépe než autor věděl, kam co přivařit či našroubovat). Není bez zajímavosti, že jsme zaměstnali i tehdy se u nás učící žáky Vietnamské národnosti.
Pro následný provoz programu EF-2000 (zakoupený PC simulátor) jsme tahdy začali používat nejvýkonnější PC na škole - PENTIUM 75 Mhz s 16MB RAM s klávesnicí, upravenou tak, že z ní vedou tři široké ploché kabely (tlačítka klávesnice vyvedena do simulátoru). Kromě klávesnice byl samozřejmě využit i joystick port zvukové karty SoundBlaster 16. Obraz byl zprostředkováván 17" monitorem a zvuk pořádnými aktivními bednami.
Byla to úžasná doba, kdy jsme byli obleženi žáky školy, nebo budoucími žáky a všichni chtěli vidět a vyzkoušet ten zázrak, který umožní simulovat let stíhačky od startu přes bojové mise, čerpání paliva za letu až po přistání. I později, kdy již existovaly simulátory s daleko lepší grafikou ten náš obstál a býval v obležení.